divendres, 20 de juny del 2014

Cupcakes de llimona i merenga




No em mereixo tenir un blog que en diríem "gastronòmic", no després del que em va passar dissabte...

Ens disposàvem a anar a sopar pel centre i ens vam trobar amb el restaurant El El Portalón (prop de Plaça del Pi), feia bona pinta perquè és com una antiga bodegueta amb les botes de vi i les parets de pedra natural. Sona bé, oi? Seguim.....
Vaig demanar un entrecot amb salsa de ceps poc fet, feia molt de temps que no em menjava un entrecot (podríem parlar d'anys) però aquell dia tenia antojo. Mentre esperàvem vam menjar uns seitons prou bons. Em van portar l'entrecot i hi havia alguna cosa que no em quadrava... la salsa de ceps no era més que el suquet de la carn amb quatre xampinyons mal posats, però no vaig fer cas i el vaig atacar perquè m'estava morint de gana. 
Aleshores em vaig adonar que a la carn també li passava alguna cosa....però no sabia què!.. estava passada de punt? era de qualitat baixa? què és aquest os tan gros d'aquí?...però perquè la carn no estava vermella com un bon entrecot i estava blanca i seca??? No vaig saber trobar resposta i me'l vaig menjar sense dir res. 

La sorpresa va venir amb les postres, no perquè la tatin de poma estiguès bona (que hi estava) sinó pel show que l'acompanyava. De cop i volta un client del fons de la sala va començar a cridar com un endimoniat i a demanar pel gerent del local, quan aquest se li va acostar li va preguntar a grito pelao perquè li havien donat una chuleta de porc quan ell havia demanat un entrecot!! 

Claaaaaaar!! Vaig veure la llum!!! A mi també m'havien posat costella de porc!! Era superobvi....carn blanca, aquell os....gust de porc! Com no me n'havia adonat???? 
La pitjor part és que en comptes de demanar perdó el personal l'intentava convèncer que efectivament era un entrecot... PENÓS.... D'acord que l'home es va passar bastant fotent crits durant 15 minuts, però no li faltava raó ja que se li estaven rient a la cara. 

Quan l'home va marxar ens vam disposar a pagar, ens van descomptar una part per les molèsties i el gerent se'm va dirigir per dir-me: "Que vergüenza de gente...tú lo has comido y era un entrecot verdad? Le dejamos el hueso para que tenga más sabor!". En aquell moment o li donava un cop de puny o marxava corrents d'aquell lloc, vaig optar per la segona opció...

Està en les vostres mans seguir llegint les meves receptes i consells, d'una persona que no distingeix carn de porc de la d'entrecot....en fi!

Com a mode de disculpa us he fet uns cupcakes estiuencs i gens empalagosos amb el lemon curd que segur ja heu feet i teniu a la nevera ;)

Som-hi!



RECEPTA
*Extreta de The Hummingbird bakery cookbook

Temps: 2-3 hores


Massa:
120gr farina
150gr sucre morè
1 1/2 tsp llevat químic
2 c/s ratlladura de llimona
40gr mantega sense sal (temperatura ambient)
120ml llet sencera
1 ou


El procediment que descriu el llibre és diferent al que normalment s'utilitza, se sol començar amb la mantega i sucre i s'acaba amb la farina. Tot i que no em convencia a mesura que anava llegint ho vaig provar i haig de dir que queden perfectes! 

Preesclafem el forn a 170ºC sense ventilador i calor a dalt i a baix. En un bol tamisem la farina amb el llevat i hi afegim el sucre, la mantega i la llimona. Ho batem tot a baixa velocitat amb les varetes elèctriques fins que quedi una textura de sorra. Afegim poc a poc la llet, que ha d'estar a temperatura ambient, i seguim batent.

Per útlim afegim l'ou i seguim batent fins que la mescla quedi esponjosa. Aboquem la mescla en els motlles i ho posem el forn durant uns 20-25 minuts, anem comprovant amb un escuradents. Un cop fets els traiem del forn i deixem refredar uns 5 minuts, passat aquest temps els traiem del motlle i els deixem refredar completament sobre una reixeta.


Merenga italià:
2 clares d'ou
110gr sucre blanc

En un cassó posem el sucre i el cobrim amb aigua, el posem a foc mig per fer-lo bullir. Mentre tenim el sucre al foc muntem una mica les clares (a baixa velocitat) amb l'extracte de vainilla. Quan el sucre ha estat bullint uns minuts haurà assolit l'estat de bola tova (veure notes).

Pugem la velocitat de la batedora i anem afegint el sucre desfet molt a poc a poc en forma de fil, vigilant que no toqui les varetes o s'hi quedarà enganxat. Un cop hem afegit tot el sucre seguim batent a velocitat màxima durant uns 10 minuts o fins que hagi triplicat el seu volum i estigui completament blanc i esponjós. Per refredar-lo una mica batem 2 minuts més a baixa velocitat. Ja el tenim llest!


Fem un foradet als cupcakes amb un ganivet o amb un tallador per treure el cor de les pomes. Només foradem fins la meitat del cupcake i no fins al fons! Omplim el forat amb el lemon curd i el tornem a tapar (o ens mengem el tap!).


Ara només cal posar la merenga en una màniga i decorar els cupcakes com més ens agradi! Per un toc final escalfem el forn a 200ºC amb gratinador i quan estigui ben calent introduïm els cupcakes uns segons, vigileu que es torren de seguida! Els gust és com de nube de xuxe cremada mmmmmmm.... A menjar!


NOTES
*Si la llet la tenim a la nevera un bon truc és escalfar-la al microones a mínima potència durant un minut aproximadament. No funciona igual amb la mantega ja que la volem a temperatura ambient i no fosa, s'ha de treure unes dues hores abans de començar.
*La merenga es pot fer de manera tradicional, afegint el sucre poc a poc a les clares mentre les anem muntant.
*Estat de bola tova: Quan el sucre ha estat bullint una estona passa de fer bombolles aquoses molt ràpidament fins fer unes de més espesses i de formació més lenta. Per comprovar si està al punt suquem una cullereta en el sucre i seguidament l'introduïm en un got d'aigua freda. Hem de poder formar una boleta amb aquest sucre de consistència tova, si aquesta és dura ens hem passat de punt.
*Per una opció sense lactosa només cal substituir la llet per qualsevol vegetal/sense lactosa i la mantega per margarina/oli suau. Podem substituir el lemon curd per qualsevol mermelada que ens agradi.




Bon cap de setmana!

Laura.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada